Telefon   +48 515 286 857

Telefon   +48 510 285 760

Telefon   +48 500 302 167

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Transport wysokotonażowy, czyli jaki?

Branża usług transportowych rozwija się wyjątkowo prężnie. Rozbudowana infrastruktura drogowa pozwala szybko i komfortowo przewozić różnego rodzaju dobra. O ile w przypadku niewielkich paczek znalezienie dostawcy nie nastręcza wielu problemów, o tyle kłopoty mogą zaczynać się przy dużych i niestandardowych pakunkach.

Podpowiadamy, czym jest transport wysokotonażowy i czym różni się od transportu ponadgabarytowego. Zachęcamy do uważnej lektury naszego wpisu.

Kiedy mówimy o transporcie wysokotonażowym?

Do przewozu towarów wykorzystywane są przede wszystkim ciągniki oraz samochody ciężarowe charakteryzujące się różną ładownością. Ze względu na ładowność rozróżniamy cztery grupy pojazdów, które nazywane są:

  • taborem dostawczym – najczęściej spotykany. W jego skład wchodzą samochody, na które załadować można maksymalnie 1,9 tony;
  • taborem niskotonażowym – o taborze niskotonażowym mówimy wówczas, gdy ładowność auta waha się w granicach od dwóch do czterech ton;
  • taborem średniotonażowym – mieszczą się w nim wszystkie pojazdy, których ładowność wynosi od 4 do 12 ton;
  • taborem wysokotonażowym – w jego skład wchodzą samochody ciężarowe przystosowane do przewozu towarów, których masa przekracza 12 ton.

Czym różni się transport wysokotonażowy od ponadgabarytowego?

Na pierwszy rzut oka wydawać się może, że transport wysokotonażowy jest tym samym, co transport ponadgabarytowy. Aby zrozumieć różnice, warto poznać definicję tego drugiego.

O transporcie ponadgabarytowym mówimy wówczas, gdy przewożone są ładunki ponadnormatywne, charakteryzujące się wielkością, która przekracza znacznie tą, określoną w Nowelizacji Ustawy o Prawie Drogowym z 2011 roku. Aby mówić o ładunku ponadgabarytowym jego:

  • szerokość musi przekroczyć 2,5 m,
  • długość powinna być większa niż 16,5 m w przypadku przewozu na naczepie, a przyczepie – 18,5 m;
  • wysokość musi być wyższa niż 4 m,
  • ciężar powinien przekroczyć 42 t.

Na podstawie powyższego można zauważyć, że transport ponadgabarytowy wchodzi w skład transportu wysokotonażowego, ale nie jest jego synonimem. Samochody wysokotonażowe wykorzystywane są często do przewozu lżejszych ładunków, niż ma to miejsce w przypadku transportu ponadnormatywnego.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.